Хто такі споживачі, продавці, виробники, виконавці. Які права споживачів закріплені законодавством України. Як захистити права споживачів. Які організації та установи допомагають споживачам у захисті їхніх прав.
Виклад теоретичного матеріалу
1. Хто такі споживачі, продавці, виробники, виконавці.
Відносини за участю споживачів займають особливе місце серед цивільно-правових відносин, так у них з одного боку бере участь
фізична особа, а з іншого – підприємець, який здійснює діяльність щодо виготовлення товарів та їх реалізації, виконання тих чи
інших робіт, надання послуг. Майже усі відносини, у які ми вступаємо щодня є споживчими, оскільки вони спрямовані на задоволення
наших особистих, домашніх, сімейних, побутових потреб. Наприклад, коли ми купуємо продукти харчування у магазині, замовляємо ремонт
одягу у кравецькій майстерні, стрижемося в перукарні тощо.
Цивільні правовідносини за участю споживачів регулюються не тільки нормами Цивільного кодексу України, але й спеціальним
законом, який покликаний захищати права споживачів, встановлює для них додаткові гарантії їх прав – Законом України «Про захист
прав споживачів».
Споживач – фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або
має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов'язаних з підприємницькою діяльністю або
виконанням обов'язків найманого працівника.
Продавець – суб'єкт господарювання, який згідно з договором реалізує
споживачеві товари або пропонує їх до реалізації.
Виробник – суб'єкт господарювання,
який: виробляє товар або заявляє про себе як про виробника товару чи про виготовлення такого товару на замовлення, розміщуючи на
товарі та/або на упаковці чи супровідних документах, що разом з товаром передаються споживачеві, своє найменування (ім'я), торговельну
марку або інший елемент, який ідентифікує такого суб'єкта господарювання; або імпортує товар.
Виконавець – суб'єкт господарювання, який виконує роботи або надає послуги.
Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє
діяльності громадських організацій споживачів.
2. Права та обов’язки споживачів.
Споживачі під час придбання,
замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України,
для задоволення своїх особистих потреб мають
право на:
1) захист своїх прав державою;
2) належну якість продукції та обслуговування;
4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію
про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника
(виконавця, продавця);
5) відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої
внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;
6) звернення до суду та інших уповноважених державних
органів за захистом порушених прав;
7) об'єднання в громадські організації споживачів
(об'єднання споживачів).
Важливим є право споживача на інформацію.
Це означає, що споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію,
що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору.
Така інформація повинна бути надана споживачеві до придбання
ним товару чи замовлення роботи (послуги).
Інформація про продукцію
повинна містити:
1) назву товару, найменування або відтворення знака для
товарів і послуг, за якими вони реалізуються;
2) найменування нормативних документів, вимогам яких
повинна відповідати вітчизняна продукція;
3) дані про основні властивості продукції, а щодо продуктів
харчування – про склад (включаючи перелік використаної у процесі їх
виготовлення сировини, в тому числі харчових добавок), номінальну кількість
(масу, об'єм тощо), харчову та енергетичну цінність, умови використання та
застереження щодо вживання їх окремими категоріями споживачів, а також іншу
інформацію, що поширюється на конкретний продукт;
4) відомості про вміст шкідливих для здоров'я речовин,
які встановлені нормативно-правовими актами, та застереження щодо застосування
окремої продукції, якщо такі застереження встановлені нормативно-правовими
актами;
5) позначку про наявність або відсутність у складі
продуктів харчування генетично модифікованих компонентів;
6) дані про ціну (тариф), умови та правила придбання
продукції;
8) відомості про умови зберігання;
9) гарантійні зобов'язання виробника (виконавця);
10) правила та умови ефективного і безпечного
використання продукції;
11) строк придатності (строк служби) товару (наслідків
роботи), відомості про необхідні дії споживача після їх закінчення, а також про
можливі наслідки в разі невиконання цих дій;
12) найменування та місцезнаходження виробника
(виконавця, продавця) і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття
претензій від споживача, а також проводить ремонт і технічне обслуговування.
Окрім прав споживачі мають і обов’язки:
1) перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами
експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем)
документації на товар;
2) в разі необхідності роз'яснення умов та правил
використання товару - до початку використання товару звернутися за
роз'ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в
експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції;
3) користуватися товаром згідно з його цільовим
призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених
виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;
4) з метою запобігання негативним для споживача наслідкам
використання товару – застосовувати передбачені виробником в товарі засоби
безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних
правил, а в разі відсутності таких правил в документації - дотримуватися
звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.
Матеріали для поглибленого вивчення
Права споживачів захищаються судом, органами державної влади, а також громадськими організаціями у які об’єднуються
споживачі.
Так, продавець, виробник чи виконавець, окрім матеріальних збитків
та моральної шкоди, які вони повинні відшкодувати споживачеві, внаслідок порушення його прав, сплачуть штраф, який стягується
у дохід держави.
Центральним органом виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) . Вона є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів.
Територіальними органами Державної служби України з питань безпечності харчових
продуктів та захисту споживачів є Головні управління Держпродспоживслужби в областях.
Дані органи державної влади мають
право:
1) давати суб'єктам господарювання обов'язкові для
виконання приписи про припинення порушень прав споживачів;
2) перевіряти у суб'єктів господарювання сфери торгівлі і
послуг, у тому числі ресторанного господарства, якість продукції, додержання
обов'язкових вимог щодо безпеки продукції, а також додержання правил торгівлі
та надання послуг; безперешкодно відвідувати та обстежувати відповідно до
законодавства будь-які виробничі, складські, торговельні та інші приміщення цих
суб'єктів.
3) відбирати у суб'єктів
господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства,
зразки товарів, сировини, матеріалів, напівфабрикатів, комплектуючих виробів
для перевірки їх якості на місці або проведення незалежної експертизи у
відповідних лабораторіях.
4) проводити контрольні перевірки правильності розрахунків із споживачами
за реалізовану продукцію.
5) одержувати безоплатно від суб'єктів господарювання, що перевіряються,
копії необхідних документів, які характеризують якість продукції, сировини,
матеріалів, комплектуючих виробів, що використовуються для виробництва цієї
продукції;
6) припиняти відвантаження і реалізацію товарів, що не
відповідають вимогам нормативних документів, до усунення суб'єктами
господарювання виявлених недоліків;
7) подавати до суду позови щодо
захисту прав споживачів;
8) накладати на винних осіб у
випадках, передбачених законодавством, адміністративні стягнення.
9) інші права передбачені Законом України «Про захист прав споживачів».
Органи місцевого самоврядування з метою захисту прав споживачів мають право створювати при їх виконавчих органах структурні підрозділи з питань захисту прав споживачів, які також наділені відповідними повноваженнями.
З метою захисту своїх законних прав та інтересів споживачі мають право об'єднуватися у громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).
Нормативні матеріали до теми
Конституція України
Стаття 42.
<…>
Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності
громадських організацій споживачів.
Закон України «Про захист прав споживачів»
Стаття 6. Право споживача на належну якість продукції
1. Продавець (виробник, виконавець) зобов'язаний передати
споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю
продукцію.
2. Продавець (виробник, виконавець) на вимогу споживача
зобов'язаний надати йому документи, які підтверджують належну якість продукції.
3. Вимоги до продукції щодо її безпеки для життя,
здоров'я і майна споживачів, а також навколишнього природного середовища
встановлюються нормативними документами.
Щодо окремих груп продукції зазначені вимоги встановлюються
законами та іншими нормативно-правовими актами.
На товари, що ввозяться на територію України, повинен
бути передбачений законодавством документ, який підтверджує їх належну якість.
4. Забороняється введення в обіг фальсифікованої
продукції.
5. Виробник (виконавець) зобов'язаний забезпечити
використання продукції за призначенням протягом строку її служби, передбаченого
нормативним документом або встановленого ним за домовленістю із споживачем, а в
разі відсутності такого строку - протягом десяти років.
Виробник (виконавець) зобов'язаний забезпечити технічне
обслуговування та гарантійний ремонт продукції, а також її випуск і поставку
для підприємств, що здійснюють технічне обслуговування та ремонт, у необхідному
обсязі та асортименті запасних частин протягом усього строку її виробництва, а
після зняття з виробництва - протягом строку служби, в разі відсутності такого
строку - протягом десяти років.
6. Реалізація інтересів споживачів у встановленні вимог
до належної якості продукції забезпечується правом участі споживачів та їх
об'єднань у розробленні нормативних документів згідно із законодавством.
<…>
Стаття 8. Права споживача у разі придбання ним товару
неналежної якості
1. У разі виявлення протягом встановленого гарантійного
строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені
законодавством, має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний
строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного
строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця,
виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком
експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на
підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором
вимагати від продавця або виробника:
1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар
грошової суми;
2) вимагати заміни товару на такий же товар або на
аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
<…>
Стаття 9. Права споживача при придбанні товару належної
якості
1. Споживач має право обміняти непродовольчий товар
належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо
товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром
або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.
Споживач має право на обмін товару належної якості
протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не
оголошений продавцем.
Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не
використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості,
пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з
проданим товаром.
<…>
Контрольні питання
1. Хто такий споживач?
2. Хто такі продавці?
3. Хто такі виробники?
4. Хто такі виконавці?
5. Який закон закріплює права споживачів?
6. Які права має споживач?
7. Чи має споживач обов’язки?
8. Які органи державної виконавчої влади здійснюють контроль за
дотриманням законодавства про захист прав споживачів?
9. Якими права наділені органи державної влади у сфері захисту прав
споживачів?
9. Чи мають право споживачі об’єднуватись
у громадські організації?
10. Яка роль громадських об’єднань із захисту прав
споживачів?
Практичні завдання
1.Василь придбав мобільний телефон, на який встановлено
гарантійний строк 12 місяців. Телефон вийшов з ладу через два місяці.
Які права має Василь?
2. Оксана придбала у магазині сукню. Яка не підійшла
їй за розміром та фасоном.
Які права має Оксана?