Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/11207
Title: Аксіологічна психопедагогіка Г. Жука: засадничі ідеї, концептуальні уявлення, практичні рекомендації
Other Titles: Axiological Psychopedagogy of G. Zhuk: Basic Ideas, Conceptual Represen-tations, Practical Recommendations
Authors: Карпенко, Зіновія Степанівна
Keywords: аксіологічна психопедагогіка
Гжегож Жук
аксіологія освіти
духовні цінності
аксіогенез особистості
соціалізація
поцінування
інтенціональна активність
виховна (аксіологічна) ситуація
виховний ідеал
Issue Date: 2021
Publisher: ДВНЗ "Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника"
Citation: Карпенко З. С. Аксіологічна психопедагогіка Г. Жука: засадничі ідеї, концептуальні уявлення, практичні рекомендації // Психологія особистості. - 2021.- Том 11. - № 1.- С. 54-58.
Abstract: У статті актуалізовано проблему дефіциту наукової комунікації в царині аксіологічної психопедагогіки попри наявні запити і можливості сучасності. Метою даної статті є узагальнений виклад теоретико-методологічних засад аксіологічної психопедагогіки в інтерпретації польського вченого Гжегожа Жука. Використано описово-герменевтичний метод дослідження знакової монографії вченого «Аксіологічна освіта: окреслення проблематики» (Люблін, 2016), що дозволило отримати такі резуль­тати: розкрито зміст ключових понять аксіології освіти (суспільні та особистісні цінності й антицінності; процес поцінування як акт приписування цінності об’єкту; онтологічний статус, типологія й ієрархія цінностей; цілепокладання як результат розгортання інтенціональної активності; конфлікт цінностей та ціннісне самовизначення особистості ін.); психологічні механізми інтерналізації духовних цінностей (формування ставлення до ціннісного еталону, відкриття й акцептація цінностей за допомогою ірраціонально-емоційного і раціонально-рефлекс­ивного інтелектів, включення їх до ієрархії особистих цінностей; родинні, культурні й інституційні детер­мінанти аксіогенезу особистості, її самовиховання; способи конструювання аксіологічних (виховних) ситуацій з урахуванням консервативних традицій і ліберальних трендів, ризиків і шансів соціалізації дітей та молоді в кіберпросторі тощо. Результатом аксіологічної освіти є становлення духовно зрілої особистості, яка ке­рується альтруїстичною мотивацією поведінки внаслідок наближення її Я-реального до Я-ідеального. Зроблено висновок про необхідність співпраці українських і польських науковців та освітян в царині аксіологічної психопедагогіки шляхом узгодження виховних ідеалів, заснованих на близькості культурно-історичних традицій та ментальності цих європейських народів.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/11207
Appears in Collections:Т. 11, № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5211-Текст статті-12583-1-10-20210820.pdf382.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.