Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/11443
Назва: Дослідницький підхід в методиці навчання української мови за професійним спрямуванням.
Автори: Гуменюк, Ірина Михайлівна
Ключові слова: Ключові слова: дослідницький підхід; інформаційний проєкт; компетентнісна парадигма; компетентність; моделювання комунікативних ситуацій.
Keywords: research approach; information project; competence paradigm; competence; modelling of communicative situations.
Дата публікації: 2021
Бібліографічний опис: Гуменюк І. М. Дослідницький підхід в методиці навчання української мови за професійним спрямуванням. Молодь і ринок. 2021. № 7-8. С. 123-127. (0,5 др. арк.). Фахове видання категорії Б. (Індексується в міжнародній наукометричній базі Index Copernicus). https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.242614
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена розкриттю алгоритму реалізації дослідницького підходу в методиці навчання української мови за професійним спрямуванням студентів педагогічних закладів вищої освіти. Обґрунтовано потенціал науково-дослідницької діяльності здобувачів освіти в контексті компетентнісної парадигми навчання. Визначено об’єктивні чинники, що впливають на результативність опанування курсу «Українська мова за професійним спрямуванням» на засадах дослідницького підходу та з’ясовано специфіку його поетапної реалізації. In the context of the competence-based educational paradigm, the research approach increases the effectiveness of teaching through mastering the methodology of research activity, formation of necessary competences, motivational influence, and increasing the level of interpersonal communication in the educational environment. The aim of the article is elaboration of the algorithm of implementation of the research approach in the context of teaching Ukrainian Language for Professional Purposes to future pedagogues. The article emphasizes the fact that the use of the research approach in the context of any educational course has a long-term potential and cannot be limited to a single subject. The specificity of the future pedagogical activity of students causes extension of the content of their scientific and research work: from learning the algorithms and methodology of scientific creativity to independent scientific inquiry and formation of the creative personality of a teacher who is ready to develop the research skills of primary school students. The research has determined a set of objective factors that have an impact on the effectiveness of mastering the Ukrainian Language for Professional Purposes course. On their basis, an algorithm of phased implementation of the research approach in the context of teaching the analysed discipline has been developed. The efficiency of using different kinds of research tasks with modern job-oriented high-quality scientific works is emphasized. The author stresses the necessity of development of the skills in working with information and critical thinking and provides samples of communicative situations for modelling. Partial application of scientific elements during task completion envisages the use of a template for creation of one’s own product and forms the basis for independent scientific activity of students. Forms of implementation of the research approach to studying Ukrainian Language for Professional Purposes in the extracurricular activity have been proposed.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/11443
Розташовується у зібраннях:Статті та тези (ПФ)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Гуменюк_стаття.pdf848.68 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.