Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/12425
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМоскалець, Віктор Петрович-
dc.date.accessioned2022-06-08T12:20:26Z-
dc.date.available2022-06-08T12:20:26Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationМоскалець В. П. Денотат Науково-психологічного терміна «Гра» / В. П. Москалець // Журнал Прикарпатського університету імені Василя Стефаника. - 2021. - Т. 8. - № 2. - С. 108-115.uk_UA
dc.identifier.other10.15330/jpnu.8.2.108-115-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/12425-
dc.description.abstractСутнісні психологічні властивості будь-якої діяльності полягають у її мотивації – в тих цілях, котрі скеровують суб’єкта до неї як до засобу її досягнення їх. Основа мотивації ігрової діяльності (гри) – позитивно забарвлені емоційні переживання, які виникають у суб’єкта в її процесі: втіха від азарту, піднесення тощо. Здобування і використання матеріальних благ та/чи соціальних переваг не є мотивами власне гри – вона не належить ні майбутньому, ні минулому, а лиш теперішньому - самому своєму перебігу тут і тепер. Однак така мотиваційна основа притаманна не лише грі, а й деяким іншим видам діяльності. Так звані ігрові засоби, якими послуговуються інші види діяльності, виразно поділяються на два типи: 1) навчально-розвивальні (тренувальні, ділові, рольові тощо); 2) психотерапевтичні. У суб’єкта, котрий прагне ефективно використати такі засоби, має домінувати мотивація, що відповідає їх призначенню. Отже, вони «належать майбутньому» в тому сенсі, що їх основа мета - якийсь не ігровий результат, а розвивальний, корекційно-лікувальний тощо; а другі – ще й минулому, якщо вони мають допомогти їх учасникам позбутись наслідків патогенних впливів у минулому. Тобто, за критерієм мотивації ці «ігрові» засоби не є власне іграми. Differntia specific ігрової діяльності – це створення суто ігрових удаваних ситуацій. Ця властивість є предикатно-дискурсною основною денотату науково-психологічного терміна «гра». Всі інші його значення – коннотатні та інші уподібнення й асоціювання, зокрема поверхові, які й створюють дефінійційний релятивізм у семантичному полі теорії ігрової діяльності. Необхідна умова та істотна складова ігрових удаваних ситуацій - правила, які забезпечують ігровий лад; відхилення від ладу псують і знецінюють гру. Обмеження своєї свободи правилами гри суб’єкт приймає доброхітно та з вдоволенням дотримується їх, тому що ігрові обмеження – це умови, спеціально створені для «куражу» - випробування й демонстрації суб’єктом самому собі та іншим своїх психічних і фізичних здатностей (кмітливості, спритності тощо). Тобто, у процесі гри «грають» життєві сили, енергії, ресурси суб’єкта, якими він захоплюється, втішається, пишається, особливо, якщо його гра вражає майстерністю, красою, викликайте захват у значущих для нього осіб і груп. Отже, гра (ігрова діяльність), - це створення суто ігрових удаваних ситуацій та обов’язкових правил поводження в них, у яких гравці можуть випробувати й продемонструвати свої психічні та/або фізичні спроможності, здібності, переваги, що викликає у них захват, наснагу, натхнення, втіху, радість, насолоду тощо («покуражитись» грою своїх вітальних сил), а відтак вони доброхітно прагнуть брати участь в тих іграх, котрі приносять їм такі переживання.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherДНВЗ "Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника"uk_UA
dc.subjectігрова діяльністьuk_UA
dc.subjectудавані ситуаціїuk_UA
dc.subjectігровий зміст діяльностіuk_UA
dc.subjectігрові психотерапевтичні засобиuk_UA
dc.titleДенотат Науково-психологічного терміна «Гра»uk_UA
dc.title.alternativeDenotate of the Scientific and Psychological Term "Game"uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Т. 8, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5951-Текст статті-16593-1-10-20220602.pdf482.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.