Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/13827
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГуменюк, Ірина Михайлівна-
dc.date.accessioned2022-11-28T07:55:07Z-
dc.date.available2022-11-28T07:55:07Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citation24. Гуменюк І. М. Самостійна робота студентів з вивчення української мови за професійним спрямуванням. New Inception : науковий журнал / Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2021. № 3–4 (5–6). С. 52–61.uk_UA
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/13827-
dc.description.abstractThe purpose of the article is to construct an algorithm for organization of students’ self-study work in the context of mastering the Ukrainian Language for Professional Purposes discipline and to conduct an analysis of the stages of its implementation in terms of the competence-based approach. Methodology. In order to determine the stage of addressing the issue in the scientific information space, the analytical and synthetic method has been applied; the methods of generalization and visualization have been used to construct the algorithm for organization of students’ self-study work; the systematization method has been applied to depict the systemic and synergistic connections in the process of organization of self-study work in the Ukrainian Language for Professional Purposes discipline. Scientific novelty. The author’s definition of the concept of “self-study work of students in Ukrainian Language for Professional Purposes” has been formulated. An algorithm for gradual preparation, implementation and control of self-study work within the analyzed discipline has been constructed. The synergistic aspects of organizing the system of self-study work of future specialists in the pedagogical sphere have been determined. Conclusions. The peculiarities of systemic organization of self-study work during the study of Ukrainian Language for Professional Purposes include consideration of extracurricular activities both within the discipline program and adjacent to it, as well as development of the thinking and acting independence of students at lectures and practical classes. Organization of self-study work can be divided into four stages, which comprise the project-based and methodological, organizational and managerial, procedural, and control stages. Individualization of studying is conducted using the level-based requirements for completion and the corresponding assessment criteria. The synergistic aspects of organizing the system of self-study work of future specialists in the pedagogical sphere include professional adaptation of its content, correction of the assessment system and completion terms depending on the type of final assessment, and selection of the forms of completion.uk_UA
dc.description.sponsorshipМета статті – побудова алгоритму організації самостійної роботи студентів у контексті опанування дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» та аналіз етапів його реалізації з погляду компетентнісного підходу. Методологія. Для визначення ступеня розкриття проблеми в науковому інформаційному просторі використано аналітико-синтетичний метод; для побудови алгоритму організації самостійної роботи студентів застосовано методи узагальнення та візуалізації; метод систематизації використано під час відтворення системно-синергетичних зв’язків у процесі організації самостійної роботи з дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням». Наукова новизна. Сформульовано авторське визначення поняття «самостійна робота студентів з вивчення української мови за професійним спрямуванням». Побудовано алгоритм поетапної підготовки, реалізації та контролю самостійної роботи з аналізованої дисципліни. Визначено синергетичні аспекти організації системи самостійної роботи майбутніх фахівців педагогічної галузі. Висновки. До особливостей системної організації самостійної роботи під час вивчення дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» належить урахування позааудиторних видів діяльності в межах програми та дотично до неї, а також формування мисленнєвої та діяльнісної самостійності студентів під час лекційних і практичних занять. Організація самостійної роботи проходить 4 етапи: проєктивно-методичний, організаційно-управлінський, процесуальний, контрольний. Індивідуалізація навчання здійснюється за допомогою рівневих вимог до виконання та відповідних критеріїв оцінювання. До синергетичних аспектів організації системи самостійної роботи майбутніх фахівців педагогічної галузі віднесено профілізацію її змісту, корекцію системи оцінювання і термінів виконання залежно від виду підсумкового контролю, вибір форм виконання.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.subjectсамостійна робота, компетентнісний підхід, українська мова за професійним спрямуванням, дистанційне навчання, синергетичні аспекти.uk_UA
dc.subjectself-study work, competence-based approach, Ukrainian Language for Professional Purposes, distance education, synergistic aspects.uk_UA
dc.titleСамостійна робота студентів з вивчення української мови за професійним спрямуванням.uk_UA
dc.title.alternativeSELF-STUDY WORK OF STUDENTS IN UKRAINIAN LANGUAGE FOR PROFESSIONAL PURPOSES: SYSTEMIC AND SYNERGISTIC ASPECTSuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Статті та тези (ПФ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Humeniuk.pdf762.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.