Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/16664
Title: Виникнення синдрому професійно-емоційного вигорання у вихователів закладів дошкільної освіти: чинники, симптоми, етапи та профілактика
Other Titles: The Emergence of Professional-Emotional Burnout Syndrome in Teachers of Preschool Education Institutions: Factors, Symptoms, Stages, and Prevention
Authors: Скоморовська, Ірина Анатоліївна
Кирста, Наталія Романівна
Матішак, Маріанна Василівна
Keywords: стрес
вихователі ЗДО
емоційне виснаження
професійно-емоційне вигорання
Issue Date: 2023
Publisher: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
Citation: Скоморовська І. А. Виникнення синдрому професійно-емоційного вигорання у вихователів закладів дошкільної освіти: чинники, симптоми, етапи та профілактика / І. А. Скоморовська , Н. Р. Кирста , M. В. Матішак // Журнал Прикарпатського університету імені Василя Стефаника. - 2023. - Т. 10. - № 1. - С. 152-158.
Abstract: Стаття присвячена проблемі синдрому професійно-емоційного вигорання педагогів. Авторами проаналізовано основні чинники, наведено симптоми професійного вигорання, встановлено методи і засоби профілактики емоційного вигорання в педагогічній професії. У статті охарактеризовано зміст ключових понять, сутність категорій «емоційне вигорання», «стрес», «емоційне виснаження», виникнення та розуміння дотичних понять у наукових дослідженнях зарубіжних учених (А.Гріффітс, С.Джексон, Т.Кокс, К.Маслач, Г. Сельє, Г. Фрейденберг та ін.). Результати аналізу наукових праць засвідчили, що стрес має три стадії розвитку: тривоги, резистентності, виснаження, які можуть викликати професійно-емоційне вигорання у фахівців різних галузей. Базовими симптомами вважаються емоційне виснаження, деперсоналізація і редукція особистих досягнень. Докладніший аналіз симптоматики професійно-емоційного вигорання навели Т. Кокс та А. Гріффітс (близько 150) і виокремили три групи симптомів – афективні, когнітивні, мотиваційні. Виявлено особливості порушеної проблеми в нашій країні з урахуванням специфіки педагогічної професії. Виокремлено чинники професійного вигорання вихователів ЗДО, а саме: висока відповідальність, щоденні психічні перенавантаження, надмірна кількість обов’язків, високе емоційне включення, суворий контроль адміністрації тощо. Заходи щодо профілактики емоційного вигорання представили у трьох аспектах: професійні та адміністративні (психотренінги, рольові та ділові ігри, наставництво, сприятливий психологічний клімат у колективі тощо), непрофесійні (раціональний розподіл праці і відпочинку, психогігієна, здорове харчування, фізичні вправи, саморегуляція, встановлення короткотривалих та довготривалих цілей та ін.). Встановлено, що комплексний підхід до профілактики професійного вигорання вихователів закладів дошкільної освіти має включати корекцію психічної, фізичної та духовної складових здоров’я особистості.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/16664
Appears in Collections:Т. 10, № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6737-Текст статті-19764-2-10-20230421.pdf582.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.