Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/20392
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorПаска, Тарас Валерійович-
dc.contributor.authorПаска, Богдан Валерійович-
dc.date.accessioned2024-09-23T06:24:54Z-
dc.date.available2024-09-23T06:24:54Z-
dc.date.issued2024-05-
dc.identifier.citationПаска Т., Паска Б. Становлення і розвиток шкільної освіти на Гуцульщині у XVIII–ХХ ст.: труднощі і досягнення. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2024. № 18. С. 38–44. DOI https://doi.org/10.24919/2413-2039.18/50.5.uk_UA
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/20392-
dc.description.abstractУ статті висвітлено процеси становлення і розвитку шкільної освіти в Гуцульському етнографічному регіоні Українських Карпат упродовж XVIII–XX ст., тобто від часів Речі Посполитої та Австро-Угорщини до проголошення незалежності України в 1991 році. Підкреслюється, що шкільна освіта на Гуцульщині у досліджуваний період, як і у всій Західній Україні, перебувала під особливим контролем колонізаторської влади. Це пояснювалось важливим значенням шкільництва у збереженні мовної ідентичності та національному самоутвердженні українців цього краю, боротьбі за національну і політичну свободу. Схарактеризовано періодизацію розвитку шкільної справи на Гуцульщині з точки зору сучасних наукових досліджень історії освітянського руху Західної України. Розкрито внесок науковців закладів вищої освіти та науково-дослідних установ Карпатського регіону у розвиток педагогічного гуцульщинознавства. У статті розглядаються в історичній ретроспективі особливості розвитку освіти, становлення мережі загальноосвітніх і професійних шкіл, гімназій на території усіх трьох частин Гуцульщини – Галицької, Буковинської і Закарпатської. Висвітлюється поява перших парафіяльних та державних шкіл на Гуцульщині наприкінці XVIII ст., відкриття перших фахових шкіл наприкінці ХІХ ст. Звертається увага на важливість започаткування системи національної освіти у період Західноукраїнської Народної Республіки, труднощі у здобутті освіти для гуцульських дітей у міжвоєнний період та часи Другої світової війни, становище освіти на Гуцульщині у період радянського режиму. Підкреслюється, що останні два століття характеризувались боротьбою за розвиток національної освіти на Гуцульщині, зародженням гуцульщинознавства як напряму наукових досліджень, появою яскравої когорти педагогів-подвижників, які у важких умовах відстоювали права гуцулів на рідну школу. Зроблено висновки про те, що активна громадянська позиція освітян Гуцульщини напередодні проголошення незалежності України помітно сприяла формуванню у мешканців краю усвідомлення необхідності боротьби за незалежну соборну державу.uk_UA
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.subjectНаціональна освітаuk_UA
dc.subjectГуцульщинаuk_UA
dc.subjectГуцульщинознавствоuk_UA
dc.subjectОсвітянський рухuk_UA
dc.subjectШкільництвоuk_UA
dc.subjectОсвітній процесuk_UA
dc.subjectРегіональний етнографічний компонентuk_UA
dc.subjectЗаклади освітиuk_UA
dc.titleСтановлення і розвиток шкільної освіти на Гуцульщині у XVIII–ХХ ст.: труднощі і досягненняuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Статті та тези (ФІПМВ)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.