Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/733
Title: Обґрунтування принципу білатерально-емотивної довіри у моральному вихованні дошкільників
Other Titles: Substantiation of the bilateral and emotional confidence principle in preschoolers’ moral education
Authors: Лохвицька, Любов Василівна
Keywords: моральне виховання
принцип білатерально-емотивної довіри
особистісно-деонтологічний підхід
дошкільний вік
Issue Date: 2017
Citation: Лохвицька Л. В. Обґрунтування принципу білатерально-емотивної довіри у моральному вихованні дошкільників / Л. В. Лохвицька // Психологія особистості. - 2017. - Т. 8. - № 1. - С. 215-222.
Abstract: Стаття присвячена висвітленню сутнісного змісту психологічних основ принципу білатерально-емотивної довіри (БЕД) у контексті реалізації особистісно-деонтологічного підходу (ОДП) в моральному вихованні дітей дошкільного віку. Розкрито ідеологічні постулати зазначеного принципу, якими є вчення моральних психологів, що представляють американську наукову школу, та доробок українських дослідників. Запропоновано новаційне формулювання специфіки принципу білатерально-емотивної довіри (БЕД) у моральному вихованні дошкільників, що базується на визначенні кожного структурного компонента. Конкретизовано обґрунтування довіри, яку розглядаємо через призму морального розвитку особистості в різних наукових підходах: психосоціального, соціокультурного, гуманістичного. Визначаємо її багатоаспектність: як базове почуття у структурі особистості, як потребу, як ставлення, як основу позитивної Я-концепції; структуру та особливості становлення в період дошкільного дитинства. Здійснено аналіз своєрідності процесу розвитку довірливого ставлення як моральної потреби на етапі раннього дошкільного віку з опорою на сучасні дослідження американського науковця Д. Нарваез (D. Narvaez). Доведено раціональність наукового твердження про врахування «еволюційної ніші розвитку» (EDN – evolved developmental niche) в оптимізації процесу морального виховання дитини. Щодо поняття білатеральності, то воно розглядається як двосторонність у взаємодії між дитиною і дорослим (формула суб’єкт-суб’єктних взаємин). Розкрито місце емотивного (як емоційного) компонента у структурі принципу білатерально-емотивної довіри (БЕД). Як результат, запропоновано таке авторське тлумачення принципу білатерально-емотивної довіри: рівноцінне двостороннє емоційне ставлення обох сторін одна до одної, в основу якого закладено виконання норм моралі. Зроблено висновки про те, що побудова процесу морального виховання дошкільників з дотриманням принципу білатерально-емотивної довіри у межах особистісно-деонтологічного підходу забезпечить формування у дітей сукупності моральних уявлень, емоцій та почуттів як основ моральної поведінки.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/733
Appears in Collections:Т. 8, № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2863-8395-1-SM.pdf497.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.